Skip to content

Κουρούνα- Ακατανόμαστος: 101-95

01/09/2006

Εκτόνωση, επικοινωνία, αλλά και δοκιμασία της γραφής

«Τα blogs είναι Δημοκρατία», καταλήγει το κοινό εισαγωγικό σημείωμα στις δύο πρόσφατες εκδόσεις με κείμενα δύο δημοφιλών, εγχώριων blogers.
Το ηχηρό συμπέρασμα είναι άμεσα συνηρημένο με τη λογική των ηλεκτρονικών ημερολογίων, στο μέτρο που αυτά εκτονώνουν πολύμορφες ανάγκες. Προσφέρουν στον καθένα (με στοιχειώδεις έστω γνώσεις γραφής, ανάγνωσης και υπολογιστών) ένα βήμα έκφρασης, αδέσμευτης από οιονδήποτε περιορισμό, ενθαρρύνοντας παράλληλα τη διάδραση μεταξύ του γράφοντος και των αναγνωστών, καθώς οι τελευταίοι μπορούν, όχι μόνο να σχολιάζουν τα κείμενα, αλλά συχνά να δημιουργούν μια σχέση φιλική, τρόπον τινά, με τον γράφοντα.
Πέρα όμως από την εκτόνωση της ζωτικότατης ανάγκης για επικοινωνία και συντροφικότητα, τα blogs συνιστούν μια δοκιμασία στη γραφή και τη διατύπωση γνώμης.
Ενα ζύγισμα των εκφραστικών ικανοτήτων και της άνεσης στην εξωτερίκευση, αναλόγως του πρόσημου (θετικού, αρνητικού) και της ποσότητας της ανταπόκρισης.
Μήπως όμως όταν αυτή η καθ’ όλα δελεαστική διαδικτυακή συναλλαγή μεταστοιχειώνεται σε έντυπη μορφή χάνει κάτι ουσιώδες από τις προρρηθείσες λειτουργίες της; Και μήπως τα ίδια τα κείμενα χάνουν την όποια αξία τους;
Μήπως στην (αποσπασματική αναγκαστικά) μεταφορά ενός blog σε βιβλίο υποκρύπτονται νέες διεκδικήσεις από την πλευρά των blogers; Μήπως, δηλαδή, η έκδοση αυτή καθεαυτήν μπορεί να ιδωθεί είτε σαν ένα είδος διάκρισης είτε σαν προθάλαμος της πεζογραφικής ενασχόλησης; Και σε ποιο αναγνωστικό κοινό άραγε απευθύνονται τα βιβλία-blogs; Σε όσους δεν έχουν πάρει είδηση το ολοένα διογκούμενο φαινόμενο; Σε όσους δεν συναναστρέφονται τόσο στενά το Διαδίκτυο; Σε όσους από τη συντροφιά των blogers επιθυμούν να αγγίξουν τα κείμενα σε μορφή βιβλίου, όπως αναφέρεται σε ένα από τα σχόλια, απευθυνόμενα στην Κουρούνα;

Δεν είναι μόνον επισφαλές αλλά και άδικο να προσπελάσει κανείς τα κείμενα της Κουρούνας και του Πιτσιρίκου, τα πρώτα που μεταφέρθηκαν στο χαρτί, αποσπασμένα από το περιβάλλον όπου κυοφορήθηκαν και εκτιμήθηκαν. Ανεξάρτητα βέβαια από τις παραπάνω επιφυλάξεις, πολλές από τις καταγραφές και των δύο δύσκολα αιτιολογούν την έκδοση, συνεπώς την αναδημοσίευσή τους. Επειδή όμως οι δύο συγγραφείς αποκλίνουν αισθητά ως προς το ύφος και τη θεματολογία, σκόπιμο είναι να τους δούμε ξεχωριστά. Το βιβλίο του Πιτσιρίκου λυγίζει από το υπερτροφικό, εξαγριωμένο, ανώνυμο «εγώ» του. «Σατιρικός και προπάντων ασεβής» αυτοσυστήνεται, αλλά μετά βίας διακρίνεται στα κείμενά του η τιμητική προσαγόρευση. Εκτός κι αν θεωρηθεί σάτιρα η γελοιογραφική απόδοση τηλεοπτικών δρώμενων και ασέβεια ο προχωρημένος εγωκεντρισμός. Τα συγχαρητήρια σχόλια που ο Πιτσιρίκος εισπράττει σωρηδόν, εστιάζονται στη γενναιοδωρία με την οποία χαρίζει το γέλιο. Πράγματι, οι τραβηγμένες παραμορφώσεις δημόσιων προσώπων και τηλεοπτικών (ως επί το πλείστον) καταστάσεων, βοηθημένες από μια αδιαμφισβήτητη γλωσσική ευχέρεια, προκαλούν θυμηδία. Ωστόσο, η διακωμώδηση είναι συνήθως περιγραφική, χωρίς να θεμελιώνεται σε μια συγκροτημένη, ή έστω σχηματική, αντίρρηση σχετικά με το αντικείμενό της. Η αμυδρή προσπάθεια κριτικής, ακόμα και οι ευθύβολες νύξεις, συνθλίβονται από το επιτηδευμένο, μπλαζέ ύφος. Εύλογα, καθότι το ζητούμενο δεν είναι η κατάδειξη των κακώς κειμένων επί παντός του επιστητού, αλλά η ανάδειξη της χλευαστικής δεινότητας. Οπωσδήποτε η ικανοποίηση της ανάγκης για γέλιο δεν είναι διόλου αμελητέο επίτευγμα. Αλλά, όπως και να το κάνουμε και όσο και αν τηρήσουμε τις αναλογίες, άλλο ο Αριστοφάνης εναντίον του Σωκράτη (όπως μνημονεύεται σε μια διδακτικού τύπου επισήμανση περί σάτιρας) και άλλο ο Πιτσιρίκος εναντίον ιδιωτικής τηλεόρασης, μπουζουκιών, γηπέδου κ.ά. Καλή η ελευθερία του λόγου, αλλά στη μεγαλαυχία χωράει και λίγη αυτολογοκρισία. Η απάντησή του σε σχόλιο Κύπριας αναγνώστριας, θιγμένης από μια παρωδία της τουρκικής εισβολής, φανερώνει μια περίεργη, δύσληπτη συλλογιστική: «Σατιρικό κείμενο είναι. Και ως σατιρικό, ασεβές. Αν το αναλύσω, δεν υπάρχει». Σατιρικό ίσον ασεβές; Σατιρικό/ασεβές συν ανάλυση, άθροισμα μηδέν; Και τι σημαίνει κατά τον Πιτσιρίκο ανάλυση; Διάλυση εις τα εξ ων συνετέθη; Ισως αν η ανάλυση προϋπήρχε της σάτιρας, με άλλα λόγια, αν η διάχυτη δυσανεξία στην κοινωνικοπολιτική επικαιρότητα εδραζόταν σ’ ένα αποσαφηνισμένο σκεπτικό, ούτε πολύπλοκες επεξηγήσεις θα απαιτούνταν ούτε επιφυλάξεις όπως οι παραπάνω θα δικαιολογούνταν. «(?) Θα πρέπει να δεχτείτε πως απλώς κάνω το κέφι μου. Κι αυτό είναι μια πολύ σοβαρή υπόθεση». Προφανώς έχει απόλυτο δίκιο, ας προσθέσει όμως ένα ακόμα επίθετο, «προσωπική».

Αν τα κείμενα του Πιτσιρίκου έχουν έναν δημοσιογραφικό χαρακτήρα, με εξαίρεση κάποιες λυρικές λοξοδρομήσεις, η Γιάννα Αναστοπούλου, κατά blog Κουρούνα, εμφανίζεται με έκδηλες λογοτεχνικές αξιώσεις. Κείμενα ήπιων τόνων, ευφρόσυνης διάθεσης τα περισσότερα, αρδεύονται σχεδόν αποκλειστικά από βιωματικό υλικό και ανιχνεύουν τη γυναικεία ψυχοσύνθεση. Κάποια από αυτά θα μπορούσαν να πλασαριστούν σαν διηγήματα. Η απροσποίητη γλώσσα, το ελαφρώς μελαγχολικό χιούμορ, ο σκληρός αλλά τιθασευμένος αυτοσαρκασμός, η οικονομία του λόγου προδιαθέτουν ευνοϊκά. Μολονότι τα θέματα που απασχολούν τη γράφουσα (αναπολήσεις της παιδικότητας, σεξουαλικά παρατράγουδα, γυναικείες κατινιές, απροσάρμοστα κουτάβια και αποκαρδιωτικές Κυριακές) παρουσιάζουν ισχνό ενδιαφέρον, η ανάπτυξή τους είναι, τις περισσότερες φορές, αρκετά ελκυστική έως απολαυστική. Από τις επιτυχέστερες στιγμές, η σπαρταριστή περιγραφή της νοσοκομειακής περιπέτειας. Ανάλογη περιγραφή του Πιτσιρίκου είναι απλώς απερίγραπτη. Ακόμα κι αν ο αυτοσαρκασμός αποτελεί την άλλη όψη της αυταρέσκειας, η Κουρούνα έχει ισορροπήσει ανάμεσα στην ελευθερία του μέσου και τη σοβαρότητα της υπόθεσης που λέγεται έκθεση.

Το βιβλίο της Κουρούνας, εν ολίγοις, θέτει υπό σοβαρή αμφισβήτηση τα ερωτήματα σχετικά με το νόημα της έκδοσης θραυσμάτων από ένα blog. Από την άλλη, η ίδια επιφυλακτικότητα υπονομεύει τις ενστάσεις για το βιβλίο του Πιτσιρίκου.

ΛΙΝΑ ΠΑΝΤΑΛΕΩΝ

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ- ένθετο ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
01/09/2006


Advertisements
6 Σχόλια leave one →
  1. 02/09/2006 3:21 πμ

    Το ψάξιμο πίσω από τα νικνέημς μου τη σπάει Μαρξούλη..
    (Και το Allu-Λίνα πάντως ωραίο είναι) 😉

  2. 02/09/2006 7:03 πμ

    Χρόνια Πολλά σου είπα; Μα ούτε κι εσύ τηλεφώνησες κι έχασες το κέρασμα…

  3. 02/09/2006 12:39 μμ

    Εσύ είσαι η Λίνα Πανταλέων; Τι ώραίο όνομα! 😛

  4. 02/09/2006 12:50 μμ

    Για «Λίνα» δεν το νομίζω.
    Είμαι ένας αλλά πάντα λέων όμως…

  5. 02/09/2006 12:54 μμ

    Τα μπλογκς εχουν τρομερη δυναμη.Οταν το συνειδητοποιησουμε ισως καταφερουμε πολλα πραγματα.
    Ειναι ωραιο να εχεις τη δυναμη του Μεσου εστω και με αυτο το τροπο…

  6. 03/09/2006 1:17 πμ

    Η κυρία Λίνα σωστά προβληματίζεται.
    Διάβασε και μπορεί να σχολιάσει. Εγώ δεν τα διάβασα ακόμη και δεν ξέρω πότε θα το μπορέσω. Το θέμα όμως κυρία Λίνα μου είναι ότι η διαφήμηση είναι μεγάλη υπόθεση και αυτή την κάνετε εσείς οι δημοσιογράφοι.Από κει ξεκινάνε όλα. Και η «μόδα» που παρασύρει πολλούς.Τα παιδιά αυτά για να γράφουν, κάτι θέλουν να πουν.Κι ότι έχουν ταλέντο, αυτό είναι σίγουρο.Δώστε τους την ευκαιρία να το ξεδιπλώσουν σωστά,τόσο σ΄αυτούς όσο και στους άλλους.

    Ευχαριστώ Μαρξ!–>

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

  • θέι θάμθιγκ

  • ΠΡΟΣΟΧΗ!

  • ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΥΠΕΡΠΕΡΑΝ

  • Monkey Business

  • The Big Store

  • Από 06/01/2007 μέχρι τώρα

  • This blog is under copyleft… All wrongs reversed

  • Πληκτρολογήστε το email σας για να ακολουθήσετε αυτό το blog και να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για νέες δημοσιεύσεις μέσω email.

    Μαζί με 7.590 ακόμα followers

  • Σεπτεμβρίου 2006
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
    « Αυγ.   Οκτ. »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    252627282930  
  • Αρέσει σε %d bloggers: