Skip to content

Η μάσκα στο Λαϊκό Τραγούδι (repost)

04/02/2010

Για το repost στα blog, τη συνήθεια δηλαδή να αναδημοσιεύονται κάποια παλιότερα ποστ, δύο είναι οι επικρατέστερες εκδοχές.
Η πρώτη εκδοχή είναι  ότι το ξεκίνησε κάποιος ψωνισμένος blogger πιστεύοντας ότι δεν έπρεπε ν’ αφήσει την σκόνη του χρόνου να σκεπάσει  τα αριστουργήματα του. Κι έτσι με την πρώτη ευκαιρία τα επαναφέρει στην… επιφάνεια.
Η δεύτερη άποψη ισχυρίζεται ότι το repost το ξεκίνησε κάποιος τεμπέλης blogger όταν βαριόταν να βάλει φρέσκο πράγμα στο blog του.
Εγώ τι να σας πω; Τεμπέλης και ψώνιο όντας, δέχομαι και τις 2 απόψεις.
Και σήμερα της αγίας Τσικνοπέμπτης ανήμερα ξαναποστάρω  την περσινή …μεγάλη επιτυχία μου «Η μάσκα στο λαϊκό τραγούδι», επειδή απλά…βαριέμαι.

Η μάσκα στο Λαϊκό Τραγούδι
Αν εξαιρέσουμε το κέφι, η μάσκα είναι ίσως o πιο απαραίτητος εξοπλισμός για τις αποκριές. Τη μάσκα που καλύπτει το πρόσωπο, απελευθερώνει την διάθεση για ξεφάντωμα και σκορπάει μια δόση μυστηρίου στις αποκριές, την συναντάμε σε τίτλους και στίχους αρκετών παλαιότερων λαϊκών τραγουδιών. Με μερικά απ΄αυτά θα ασχοληθεί το ποστ αυτό.
Η μάσκα στα τραγούδια αυτά αναφέρεται κυρίως σαν σύμβολο υποκρισίας και διπροσωπίας. Κι αφού, η μάσκα, η υποκρισία, η διπροσωπία είναι όλα γένους θηλυκού, ενώ οι συντελεστές των τραγουδιών είναι γένους αρσενικού, όπως ήταν αναμενόμενο στο εδώλιο του κατηγορουμένου στα περισσότερα από τα τραγούδια αυτά βρίσκεται η «άπιστη και διπρόσωπη Εύα», η Γυναίκα.
Αρχίζουμε μ’ ένα τραγούδι του Βασίλη Τσιτσάνη από το 1950. «Βγάλε τη μάσκα σου» είναι ο τίτλος του και τραγουδάνε ο Πρόδρομος Τσαουσάκης και η Ρένα Στάμου:

Για μένα πάντα θα μείνεις ξένη,
ψεύτρα γυναίκα, ψεύτρα καρδιά,
βγάλε τη μάσκα σου να σε γνωρίσω
κι ας καθαρίσουμε τούτη τη βραδιά.

Μια δεκαετία παλιότερο (1940) είναι το τραγούδι του Απόστολου Χατζηχρήστου «Μη μου μιλάς με μάσκα (Μην είσαι ψεύτρα δίγνωμη)».
Οι στίχοι που ριμάρουν τη μάσκα με την τραγιάσκα είναι του Γιάννη Λελάκη, με τον οποίο ο Χατζηχρήστος είχε γράψει μεγάλα τραγούδια, όπως το «αλήτη μ’ είπες μια βραδιά».

Μην είσαι ψεύτρα δίγνωμη
μη μου μιλάς με μάσκα
γιατί έχω κι εγώ καρδιά
τι κι αν φορώ τραγιάσκα,
γιατί κι εγώ έχω καρδιά
τι κι αν φορώ τραγιάσκα.

Δώδεκα χρόνια αργότερα, το 1952, ένας άλλος μεγάλος στιχουργός του λαϊκού και ρεμπέτικου τραγουδιού,ο Χαράλαμπος Βασιλειάδης ο επονομαζόμενος και «Τσάντας», χρησιμοποιεί περιέργως την ίδια φράση «μη μου μιλάς με μάσκα» και ριμάρει κι αυτός τη μάσκα με την τραγιάσκα. Και λέω «περιέργως» διότι η μουσική στο τραγούδι «Η τραγιάσκα (Μη μου μιλάς με μάσκα) είναι και πάλι του Απόστολου Χατζηχρήστου, οπότε η σύμπτωση στους στίχους αποκλείεται να έγινε χωρίς την αποδοχή του. Το ακούμε από τον Απόστολο Ευγενικό και την Σούλα Καλφοπούλου:

Εγώ την μοίρα μου την ξέρω
είναι γραφτό μου να υποφέρω
μην μου μιλάς με μάσκα
το βλέπω πως δεν μ’ αγαπάς
γιατί φορώ τραγιάσκα

Οι στίχοι του επόμενου τραγουδιού, μοιάζει σαν να δραπέτευσαν από κάποιο ασπρόμαυρο ελληνικό μελό του ’60. Είναι «Η μάσκα (Το καρναβάλι)» του Πέτρου Αναγνωστάκη:

Σε γνώρισα μια νύχτα σε κάποιο καρναβάλι
και ήσουν με τη μάσκα γεμάτη ομορφιά.
Μα τώρα πού’χεις φύγει να βρεις αγάπη άλλη
κατάλαβα πως είχες και μάσκα στην καρδιά.

Διπρόσωπα μού φέρθηκες
με μάσκα μου μιλούσες
καθόλου δε με σκέφτηκες
ποτέ δε μ΄αγαπούσες.

Περάσανε τα χρόνια, ξανάρθε καρναβάλι
κι ακόμα η καρδιά μου δεν έχει γιατρευτεί.
Γιατί να μου πετάξεις τα τόσα όνειρά μου
σαν νάταν σερπαντίνα, σαν νά’ταν κομφετί.

«Πέτα τη μάσκα» τραγουδάει για την συνέχεια ο Σάκης Τσελέπης. Ένα τραγούδι των Χ. Κωστόπουλου και Η.Πολύδωρου που κυκλοφόρησε το 1982 στη Θεσσαλονίκη, από την εταιρία δίσκων salonica, με την οποία έκαναν τα πρώτα τους βήματα πολλοί τραγουδιστές, που μετέπειτα έγιναν πρώτα ονόματα, όπως ο Πασχάλης Τερζής. Καψουροτράγουδο;Σκυλάδικο; Μελό;Το τραγούδι αδιαφορεί για τους χαρακτηρισμούς που του αποδίδονται κι εξακολουθεί να συγκινεί.

Για ποια αγάπη μού φωνάζεις και ματώνεσαι
ο έρωτάς σου ήταν γύρος του θανάτου
για να με πείσεις να γυρίσεις μη σκοτώνεσαι
ακόμα έχεις τα σημάδια από τα φιλιά του.

Τη μάσκα πέτα με το ψεύτικο το δάκρυ
και η αλήθεια βγήκε όλη μές στο φως.
Εσύ την έχεις κάνει την καρδιά στην άκρη
και στην αγάπη είσαι μια ηθοποιός.

Σε αντίθεση με την υποκρίτρια και άσπλαχνη γυνή του προηγούμενου τραγουδιού, που φοράει μάσκα για να κρύψει τα συναισθήματά της και να κοροϊδέψει, ο Χρηστάκης, στο επόμενο τραγούδι, είναι ο άνδρας ο μπεσαλής, που ποτέ του δεν φοράει μάσκα. Το τραγούδι είναι σύνθεση του Πάνου Πέτσα και έχει τίτλο «Η μάσκα«:

Είμαι ένας άντρας μπεσαλής
με λόγια μετρημένα,
ποτέ με μάσκα δε μιλώ,
και καμουφλαρισμένα.

Εσύ τη μάσκα τη φοράς
πάντα στο πρόσωπό σου
και μου μιλάς διπρόσωπα
απ΄τον εγωισμό σου.

Αλλά και ο Δημήτρης Μητροπάνος το 1991, μέσα από το δίσκο του «Πάρε αποφάσεις» σε μουσική Χρήστου Νικολόπουλου, παίρνει απόφαση να εγκαταλείψει το… στεφάνι του, τραγουδώντας του μελωδικά «Μάσκα δεν φόρεσα». Όλα αυτά βέβαια αναφέρονται στον ήρωα των στίχων του Λευτέρη Παπαδόπουλου και όχι στον ίδιο τον Μητροπάνο.

Μάσκα δεν φόρεσα ποτέ μου στη ζωή
κι είναι τα λόγια μου σωστά και μετρημένα,
είμαι ο άντρας σου μα τούτο το πρωί,
χωρίζει ο δρόμος μου για πάντα από σένα.

Φεύγω λοιπόν και μη με βλέπεις κι απορείς,
δεν είμαι άνθρωπος εγώ να σε προδώσω,
ξέρω σε πλήγωσα μα να με συγχωρείς
μ’ ένα στεφάνι μια καρδιά δεν θα σκοτώσω.

Κακά τα ψέματα. Το αντίο, όσο μελωδικά και να το πεις ή να στο πούνε, παραμένει πικρό.
H σερπαντίνα όμως με τα… μασκοφόρα λαϊκά τραγούδια βλέπω ότι μακραίνει αρκετά κι έχω σκοπό να τελειώσω το ποστ πριν τις επόμενες αποκριές.
To τελευταίο τραγούδι έχει τίτλο «Πέτα τη μάσκα«, αλλά ας μη το πάρει τοις μετρητοίς όποιος σκοπεύει να μεταμφιεστεί αυτές τις μέρες. Η προτροπή δεν αφορά τους μασκαρεμένους. Το μήνυμα του τραγουδιού απευθύνεται στην κοινωνία, που φοράει τη μάσκα της ψευτιάς. Η μουσική του τραγουδιού είναι του Γιώργου Λαύκα και οι στίχοι του Σπύρου Χαλκιόπουλου και το τραγούδι δισκογραφήθηκε το 1965. Τραγουδάει ο ίδιος ο συνθέτης:

Ποια αμαρτία έχω κάνει και πονώ
και η ψυχή μου δεν μπορεί να βρει γαλήνη,
άδικα ψάχνω για να βρω μες τη ζωή
μία καρδιά με καλοσύνη.

Ψεύτρα κοινωνία πέτα τη μάσκα στη φωτιά
και μη καταδικάζεις τα πιο καλά παιδιά.

Ποια αμαρτία έχω κάνει και πονώ
και διαρκώς με κυνηγάει η αδικία
αφού σαν άνθρωπος καλά έχω φερθεί
γιατί να βρίσκω αχαριστία.

Ψεύτρα κοινωνία πέτα τη μάσκα στη φωτιά
και μη καταδικάζεις τα πιο καλά παιδιά.

Αυτά για τώρα.
Καλές αποκριές.

+άλλες μάσκες —> εδώ από τη Νατάσα.

30 σχόλια leave one →
  1. 04/02/2010 12:41 μμ

    Να χαρώ εγώ κέφια!!! Μπράβο καλέ μας Μαρξ 😀 )))

  2. 04/02/2010 1:07 μμ

    Μονο που «Η μάσκα» του Πάνου Πέτσα δεν κατεβαινει.. 😦

  3. 04/02/2010 5:33 μμ

    Εγώ όμως που δεν το είχα διαβάσει – λόγω απουσίας – το απόλαυσα.

    🙂
    Καλές Απόκριες λοιπόν!

  4. 04/02/2010 6:20 μμ

    Εξ αυτού συνάγεται ότι «η τεμπελιά είναι …πατήρ μαθήσεως«!!! (μήτηρ είναι η επανάληψη)

    …και για τρελό χορό στης Άφρος :
    http://afrofriends.wordpress.com/2009/02/28/carnival/

  5. 04/02/2010 10:53 μμ

    @Ροδιά: Και ο Πέτσας στην διάθεσή σας κυρία μου. Διορθώθηκε το link.
    Δεν το παίρνεις όλο το ποστάκι όπως είναι να το κάνεις εκπομπή στο radiobubble;

    @ Βάσια: Καλές αποκριές!
    Χαίρομαι που απόλαυσες το re-post

    @ Kαναλιώτη: και ο παππούς της επανάληψης εγώ…
    🙂
    Ας κάνει και η Άφρο ένα ρεπόστ

  6. 04/02/2010 11:05 μμ

    Ευχαριστω πολύ Μαρξ για την εμπιστοσυνη στη… φωνη μου! Ουτε’γω δεν με εμπιστευομαι ακομα…
    Ωραια ιδεα, λογω τιμης, θα το επιχειρησω και θα ενημερωσω αμεσως.
    Να κανουμε και καμια εκπομπουλα μαζι, να παρεις τον αερα να σιαχνεις και μοναχος σου, μη ντρεπεσαι! :))

  7. 04/02/2010 11:11 μμ

    Α! για επομενο ονοματακι προτεινω -λογω Πασχα- «Κοκκινα αυγα στη Μπλογκοσλοβακια»!!!
    (ή σκετο «Πασχα» ή… «τσουγκρισματα».. κλπ κλπ πασχαλιατικα, μη σου πω και «λαμπαδα του νονού» ή και.. «τσουρέκια»!)

  8. 04/02/2010 11:16 μμ

    @Ροδιά:
    Ξέρεις, υπάρχει και έτοιμο ποστ για την καθαρά Δευτέρα: «Χαρταετοί στο πεντάγραμμο».
    Θα το ρε-ποστάρω κι αυτό.
    Όσο για το Πάσχα κάτι θα σκεφτώ.
    🙂

  9. 04/02/2010 11:21 μμ

    εχμ.. θα αρχισω τις ανασκαφες, να το ετοιμασω κι αυτο! 😀

  10. 05/02/2010 9:16 πμ

    ουφ… ησύχασα τώρα …. νόμιζα ότι ήμουν η μόνη …… Σολιντάριτι και σε αυτό λοιπόν φίλε Σπάρκς 😉

  11. 05/02/2010 4:58 μμ

    Εξαιρετικό ποστ, αγαπητέ μου. Το θέμα της μάσκας έχει πολύ ψωμί.

    Θέλω όμως την βοήθειά σου σε κάτι: Σε μια παλιοκασέτα ένας φίλος βρήκε ένα εξαιρετικό τραγούδι με τον Μπιθικώτση: «Μάνα μου το μαντήλι σου». Θυμίζει Βαμβακάρη, αλλά στην κασέτα γράφει ότι είναι του Μπιθί.

    Ερώτηση: Το ξέρεις; Ξέρεις τίνος είναι;
    Παράκληση: Το έχεις σε εκτέλεση της προκοπής; Θα μπορέσεις να μου το στείλεις;

    Ευχαριστώ από καρδιάς.

  12. 06/02/2010 5:12 μμ

    Η μάσκα στο λαϊκό τραγούδι
    Καλη ακροαση 🙂

  13. 07/02/2010 11:33 μμ

    @ Penelope: Συμπαρίσταμαι Dia-ρεστ Penelope.
    Κοιμήσου ήσυχη
    🙂

    @ Φ. Βασιλείου: Από Μπιθικότσεια μαντήλια έχω μόνο το «Απάνω στο μαντήλι σου», αλλά δεν νομίζω να είναι το ίδιο. Aυτό που έχω εγώ είναι του1966, σύνθεση Ν. Μάργαρη και θεοδωρακίζει έντονα.

    @ Ροδιά: αυτά είναι!
    Πολύ καλό.
    Το πόστ ολοκληρώθηκε τώρα.
    Περιμένω και τους χαρταετούς.

  14. 10/02/2010 2:49 μμ

    κι επειδή ήμουν «εκτός» νόμιζες ότι δεν θα αντιδρούσα στην «τεμπελιά» σου, ε;
    Χα!
    😉

  15. 10/02/2010 2:58 μμ

    Ετοιμαζω χαρταετους πακετο με… νατασσακεια ασματια! 😉

  16. 11/02/2010 4:55 πμ

    @Rodia
    Να σου στείλω φωτογραφίες απο χαρταετούς να τους δείχνεις στους …ακροατές σου;

  17. 11/02/2010 4:56 πμ

    …ΜΕ χαρταετούς…

  18. 11/02/2010 7:48 πμ

    Ευχαριστω για τη προσφορα, αλλα το προγραμμα δεν θα ειναι τοοοσο… λάιφ! 🙂

  19. 11/02/2010 7:49 πμ

    @Καναλι, Ανεβασε ποστ με φωτο να δουμε τουλαχιστον καναν αετο, μια και αποκλείεται να αμολησουμε…

  20. 11/02/2010 1:32 μμ

    @Rodia …από τα συνηθισμένα κρύα αστεία μου…
    Μια συμβουλή : Γενικά μην με παίρνεις στα σοβαρα. 😉

  21. 11/02/2010 5:46 μμ

    @Rodia
    Εμείς κάθε χρόνο «αμολάμε καλούμπα» και τα καταφέρνουμε καλά, αν έχει έστω και λίγο αέρα.

    Έτσι μια άλλη ιδέα είναι να έρθεις μαζί μας, για ζωντανή κάλυψη αυτού του θαυμαστού και αξιοπρόσεκτου γεγονότος!!! 😆
    «…τώρα, αγαπητοί μου ακροατές, ένας πλαγιομετωπικός άνεμος και ένα απότομο ανοδικό ρεύμα μετά μικρού στροβίλου, δημιούργησε μια ασταθή κατάσταση στον πολύχρωμο χαρταετό του Καναλιώτη. Με μια επιδέξια και βιρτουόζικη κίνηση, που θύμισε διευθυντή ορχήστρας την στιγμή που επαναφέρει στην τάξη την ομάδα των πνευστών που για λίγο βγήκαν από το μέτρο, απεκατέστησε την ισορροπία στο «χάρτινο πουλί» που προς στιγμήν…. 😆

    Δες σε κονσέρβα τι κάναμε πριν ένα χρόνο.
    http://afrofriends.wordpress.com/2009/03/03/amolakaloumpa2009/

  22. 11/02/2010 9:22 μμ

    Παιδια, εσιαξα μια εκπομπη.. μα τι εκπομπη! Τη χαρηκα παρα πολυ, τα κομματια ενα κι ενα.
    Ελπιζω να ειναι αυριο το πρωι στον αερα της ραδιοφουσκας. Θα ενημερωσω αμεσως, αλλα περαστε καμμια βολτιτσα…
    Εκπομπη συνεργαζομένων μπλογγερς -εννοειται! 🙂

  23. 11/02/2010 9:23 μμ

    ~~Καναλι, τι ωραια! Απο 9 χρονων εσιαχνα μοναχη τον αετο μου και εχω δοκιμαστει σε λιαν αντιξοες συνθηκες…
    Μακαρι να μπορουσα να παρευρεθω 🙂

  24. 12/02/2010 1:04 πμ

    Επιτελους, ανεβηκε!–>> http://www.radiobubble.gr/el/audio/6463

  25. ΑΓΗΣ permalink
    02/03/2011 11:36 μμ

    Να βάλω κι εγώ μια μάσκα ακόμα, αν και όχι λαϊκή, αν το επιτρέπει ο αντμιν του μπλογκ 🙂

    Εδώ από τις τρύπες:

    κι εδώ, η ίδια, από τον Μάλαμα:

  26. 02/03/2011 11:42 μμ

    @ Άγη, αυτή με τις Τρύπες -κι άλλες πολλές «όχι λαϊκές», έχει εδώ: http://natassaki.wordpress.com/2009/02/25/maskes/
    (το είχαμε φτιάξει μαζί με τον AfMarx τότε 🙂 )

    Του Μάλαμα την άκουσα την περασμένη Παρασκευή live, και στην κλέβω 🙂

  27. 03/03/2011 11:13 πμ

    @Άγη : Ωραίος ο Μάλαμας….
    Τα μη λαϊκά «μασκοφόρα» τραγούδια, τα είχε αναλάβει
    η Νατάσα στο πόστ της «Μάσκες πουλάνε στο παζάρι»

    Ήταν διαμπλογκικό το αφιέρωμα…
    🙂

Trackbacks

  1. Redblogs.gr » Η μάσκα στο Λαϊκό Τραγούδι (repost)
  2. Η μάσκα στο Λαϊκό Τραγούδι (repost) | No Style
  3. “Μάσκες πουλάνε στο παζάρι…” « Μαμά…ετών 38..!

Σχολιάστε

  • θέι θάμθιγκ

  • ΠΡΟΣΟΧΗ!

  • ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΥΠΕΡΠΕΡΑΝ

  • Monkey Business

  • The Big Store

  • Από 06/01/2007 μέχρι τώρα

  • This blog is under copyleft… All wrongs reversed

  • Πληκτρολογήστε το email σας για να ακολουθήσετε αυτό το blog και να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για νέες δημοσιεύσεις μέσω email.

    Μαζί με 7.591 ακόμα followers

  • Φεβρουαρίου 2010
    Δ T Τ T Π S S
    « Ιαν.   Mar »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
