Skip to content

«Η ταβέρνα»: Η τρίτη μελοποίηση των «μοιραίων» του Κ.Βάρναλη

15/10/2012

Σε παλιότερο ποστ έγραψα  για τις 2 μελοποιήσεις του ποιήματος «Οι Μοιραίοι» του Κ.Βάρναλη, που έγιναν με αφορμή τον εορτασμό των ογδόντα χρόνων από την γέννηση του ποιητή, πρώτα από τον Μίκη Θεοδωράκη και ύστερα από τον Χρήστο Χαιρόπουλο.
Το τραγούδι του Μίκη κυκλοφόρησε σε 45άρι δίσκο το 1964 με την φωνή του Γρηγόρη Μπιθικώτση (δεύτερη φωνή ο Αντώνης Κλειδωνιάρης) και αργότερα συμπεριλήφθηκε στον κύκλο τραγουδιών «Πολιτεία Β'».

Σε αντίθεση με τον Μίκη Θεοδωράκη που έκανε επιλογή ορισμένων μόνο στίχων από το ποίημα του Βάρναλη, ο Χρήστος Χαιρόπουλος περιέλαβε στη δικιά του μελοποίηση ολόκληρο το ποίημα. Το τραγούδι του Χαιρόπουλου κυκλοφόρησε σε δίσκο το 1965 με ερμηνευτή τον Γιάννη Μάνο.

Εκτός από τις δύο αυτές μελοποιήσεις, υπάρχει και μια τρίτη μελοποίηση των «μοιραίων» από τον Νίκο Μαμαγκάκη, όχι και τόσο γνωστή, για λόγους που θα εξηγήσουμε παρακάτω. Το τραγούδι με τίτλο «Η ταβέρνα» κυκλοφόρησε σε 45άρι δίσκο το 1965 και στην άλλη όψη του υπήρχε ένα τραγούδι σε στίχους του ποιητή Γιώργου Θέμελη με τίτλο «Μη με ρωτάτε». Το τραγούδι ερμήνευσε στο δίσκο ο Φώτης Δήμας,ένας τραγουδιστής του ελαφρού τραγουδιού με βαρυτονάλε φωνή, που μεσουρανούσε στη δεκαετία του ’60 στην Αθήνα.

Ο Νίκος Μαμαγκάκης κατά το δισκογραφικό του ξεκίνημα στη Philips-Fidelity και στη Lyra, είχε γράψει τραγούδια πάνω σε ποιήματα του Καρυωτάκη, της Πολυδούρη, του Βάρναλη και του Παλαμά, που τα ερμήνευσαν κυρίως ανδρικές φωνές( Μανώλης Καναρίδης,Κώστα Πρέντζας,Φώτης Δήμας κ.α). Τα τελευταία χρόνια, κάποια από τα τραγούδια αυτά ο Μαμαγκάκης τα ξαναδούλεψε με μια νέα αισθητική ματιά και διάλεξε γυναίκες τραγουδίστριες για να ερμηνεύσουν (Μελίνα Κανά, Λιζέτα Καλημέρη, Μαρία Εγγλέζου). Η «Ταβέρνα» δεν περιλαμβάνεται στα τραγούδια αυτά. Ίσως ο συνθέτης δεν θεωρεί το τραγούδι του σημαντικό, ίσως πάλι το θεωρεί «στιγματισμένο» από τον μετέπειτα «βίο» του τραγουδιστή που το τραγούδησε πρώτη φορά.
Ο Φώτης Δήμας που ευτύχησε να ερμηνεύσει όλους σχεδόν τους συνθέτες του ελαφρού τραγουδιού (ερμήνευσε ακόμα και αρκετές συνθέσεις του Μάνου Χατζιδάκι και του Μίμη Πλέσσα),είχε την ατυχή έμπνευση να αμαυρώσει την καριέρα και την ζωή του επιλέγοντας να ερμηνεύσει σε δίσκο τον «ύμνο της 21ης Απριλίου».

Μετά την μεταπολίτευση ο Φώτης Δήμας,ντροπιασμένος ή αμετανόητος -οι γνώμες διίστανται-, αποχώρησε από το τραγούδι.
Οι υπόλοιποι βέβαια συντελεστές του ανοσιουργήματος αυτού (Γ.Κατσαρός, Γ.Οικονομίδης), χωρίς ίχνος τσίπας ή αυτοκριτικής, συνέχισαν την καριέρα τους, αλλάζοντας με περισσή ευκολία το κουστούμι του υμνητή της χούντας με το κουστούμι του υμνητή του Καραμανλισμού. Άλλωστε, εμείς οι Έλληνες διακρινόμαστε για την (ιστορική) μνήμη χρυσόψαρου που διαθέτουμε. Λίγο σαξόφωνο και λίγο «φίλοι μου αγαπημένοι, γειά σας και χαρά σας» και τα ξεχνάμε όλα.

5 σχόλια leave one →
  1. 15/10/2012 12:13 μμ

    Ακούγοντας την μουσική που έγραψε ο Μαμαγκάκης αν δεν προσέξεις τον στίχο φαντάζεσαι ότι όπου να΄ναι θα εμφανιστεί η Βουγιουκλάκη!
    Όρθώς και δεν ξανακυκλοφόρησε ο Μαμαγκάκης αυτό το ανοσιούργημα!

    • 15/10/2012 12:25 μμ

      Διαφωνώ με τον χαρακτηρισμό «ανοσιούργημα». Νομίζω ότι ο Μαμαγκάκης προσπάθησε να ισορροπήσει ανάμεσα στο ρωμαλέο/λαϊκό άκουσμα του Θεοδωράκη και στο σαλονάτο/λυπητερό του Χαιρόπουλου. Μπορεί να μη το πέτυχε, αλλά σίγουρα δεν είναι και ανοσιούργημα…

    • Καστοριανός πολίτης permalink
      13/10/2016 6:41 μμ

      Ακραίος και απολύτως άδικος χαρακτηρισμός του τραγουδιού αλλά και του συνθέτη. Προφανώς δεν γνωρίζετε το πολυσήμαντο έργο του μεγάλου αυτού δημιουργού που ξεπερνά τα στενά όρια της πατρίδας μας. Κρίμα…

      • 13/10/2016 7:23 μμ

        Ανοσιούργημα χαρακτήρισα την συγκεκριμένη εκτέλεση του Μαμαγκάκη και όχι βέβαια τον μεγάλο αυτόν συνθέτη μας.
        Δεν σημαίνει ότι ένας σημαντικός συνθέτης δεν μπορεί να έχει γράψει και κάτι που να θεωρείται, καλώς ή κακώς από ορισμένους ως αποτυχία ιδίως μάλιστα όταν υπάρχουν μέτρα συγκρίσεως.
        Δυστυχώς δεν ξέρω γιατί μετά τον θάνατο του Allu Fun Marx δεν ανοίγουν οι ηχογραφήσεις για να μπορούν όσοι διαβάσουν αυτά τα σχόλια να σχηματίσουν προσωπική γνώμη.

Trackbacks

  1. Οι «μοιραίοι» και η «ταβέρνα» του Βάρναλη | dimart

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

  • θέι θάμθιγκ

  • ΠΡΟΣΟΧΗ!

  • ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΥΠΕΡΠΕΡΑΝ

  • Monkey Business

  • The Big Store

  • Από 06/01/2007 μέχρι τώρα

  • This blog is under copyleft… All wrongs reversed

  • Πληκτρολογήστε το email σας για να ακολουθήσετε αυτό το blog και να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για νέες δημοσιεύσεις μέσω email.

    Μαζί με 7.591 ακόμα followers

  • Οκτωβρίου 2012
    Δ T Τ T Π S S
    « Σεπτ.   Νοέ. »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  
  • Αρέσει σε %d bloggers: