Μετάβαση στο περιεχόμενο

Τα «Κολοκοτρωνέικα» τραγούδια του Μίκη

19/04/2008

Ο Χρήστος Κολοκοτρώνης (1924 -1999) είναι μια από τις μυθικές μορφές του λαϊκού μας τραγουδιού, το οποίο υπηρέτησε για περίπου μισό αιώνα ως συνθέτης, στιχουργός και τραγουδιστής.
Το πρώτο του τραγούδι(«Το πλουσιόπαιδο») δισκογραφήθηκε στις αρχές του 1950. Από τότε η υπογραφή του φιγουράρισε δίπλα στους τίτλους 1000 περίπου τραγουδιών, τα οποία τραγούδησαν οι μεγαλύτερες φωνές του λαϊκού μας τραγουδιού (Χιώτης, Γαβαλάς, Καζαντζίδης, Διονυσίου, Καίτη Γκρέυ, Μαίρη Λίντα, Πόλυ Πάνου κ.α)

Ρίτα Σακελλαρίου, Θ. Δερβενιώτης, �νας θαμώνας, Στ. Καζαντζίδης, Καίτη Γκρ�υ, ο ιδιοκτήτης του «Αστ�ρα» Κοκκινιάς Γ. Κονδύλης, Ρ�να Ντάλμα και μία φίλη τους
Σύμφωνα με τον δημοσιογράφο και μελετητή του λαϊκού τραγουδιού Πάνο Γεραμάνη ο Χ. Κολοκοτρώνης «ήταν διακεκριμένος στιχουργός, σωστός συνθέτης, ενώ έδωσε τη «μάχη του πάλκου» μέσα από δικά του κέντρα διασκέδασης, αλλά και από μαγαζιά άλλων ιδιοκτητών, στα οποία εμφανίστηκε και τραγούδησε τα τελευταία 15 χρόνια. Οι στίχοι και η θεματολογία του Χρήστου Κολοκοτρώνη έφεραν ένα καινούργιο πνεύμα στον χώρο του λαϊκού τραγουδιού κι έδωσαν μια νέα πνοή στη δημιουργία της περιόδου, στις αρχές του 1950, όταν υπήρχε η μετεξέλιξη τού κλασικού ρεμπέτικου σε κοινωνικό (ή όχι) λαϊκό τραγούδι.»

 Χρήστος Κολοκοτρώνης. Όρθιος μ�χρι τα τελευταία του στο πάλκο του λαϊκού τραγουδιού
Την απλότητα, την ομορφιά των εικόνων και την ρυθμική καθαρότητα των στίχων του Χ. Κολοκοτρώνη, φαίνεται ότι εκτίμησε και ο Μίκης Θεοδωράκης και έκανε τρία τραγούδια πάνω σε στίχους του Κολοκοτρώνη. Τα τραγούδια αυτά που χαριτολογώντας τα αποκαλώ «τα κολοκοτρωνέικα» τραγούδια του Μίκη, είναι το θέμα του σημερινού ποστ.

Το πρώτο τραγούδι έχει τίτλο «Σε ποιο βουνό» ,κυκλοφόρησε σε δίσκο το 1963 και το ακούμε από την Πόλυ Πάνου

Σε ποιο βουνό απόψε που πονώ
θα πάω να βρω τ’ αθάνατο νερό.
Σε ποια οξιά θα βρω τη μοναξιά,
σε ποια πηγή θα γειάνω τη πληγή

Μέσα στη ζωή που βρέθηκα
για να πονώ, για να πονώ, βαρέθηκα

Νά ‘μουν πουλί να πέταγα ψηλά
τους στεναγμούς να ρίξω χαμηλά.
Πικρός καημός, τετράδιπλη χαρά
νά‘σαι φτωχός με πλούσια καρδιά .

Μέσα στη ζωή που βρέθηκα
για να πονώ, για να πονώ, βαρέθηκα

Το «Κάποιο πρωινό στον Πειραιά» είναι το δεύτερο «κολοκοτρωνέικο» τραγούδι του Μίκη Θεοδωράκη.
Το ερμηνεύει ο Πάνος Γαβαλάς. Δεύτερη φωνή η Ρία Κούρτη.

Κάποιο πρωινό στον Πειραιά, στον Πειραιά,
έφυγες καρδιά μου για την ξενιτιά
Έφυγες καρδιά μου για την ξενιτιά
Ήσουν ο ήλιος μου κι η χρυσαυγή,
έφυγες κι έσβησε το φως απ’ τη γη
ήσουν τ’ αστέρι μου το φωτεινό,
σ’ έχασα ταίρι μου και τώρα πονώ.
Κάποιο πρωινό στον Πειραιά, στον Πειραιά,
έφυγες καρδιά μου για την ξενιτιά.

Κάποιο πρωινό ξημέρωσε, ξημέρωσε,
έφυγες κι ο πόνος με μαχαίρωσε.
Έφυγες κι ο πόνος με μαχαίρωσε.
Τώρα που σ’ έχασα σ’ αναζητώ,
πού να’ σαι αγάπη μου τους γλάρους ρωτώ.
Με χίλια κύματα και με πουλιά
σου στέλνω αγάπη μου χιλιάδες φιλιά.
Κάποιο πρωινό ξημέρωσε, ξημέρωσε,
έφυγες κι ο πόνος με μαχαίρωσε.

Ήσουν ο ήλιος μου κι η χρυσαυγή,
έφυγες κι έσβησε το φως απ’ τη γη,
ήσουν τ’ αστέρι μου το φωτεινό,
σ’ έχασα ταίρι μου και τώρα πονώ.
Κάποιο πρωινό στον Πειραιά, στον Πειραιά,
έφυγες καρδιά μου για την ξενιτιά.

Ο Πάνος Γαβαλάς, με την Ρία Κούρτη σε δεύτερη φωνή ερμηνεύουν και το τρίτο τραγούδι. Το τραγούδι δισκογραφήθηκε επίσης το 1963 και έχει τίτλο «Στο έρημο λιμάνι»

Μια νύχτα με τη βάρκα μου
θα φύγω και θα ψάξω,
θα φύγω και θα ψάξω,
ένα λιμάνι έρημο
κάπου να βρω ν’ αράξω.

Μέσ’ στο έρημο λιμάνι
που το κύμα δεν το πιάνει
με τη βάρκα μου θ’ αράξω
και τον πόνο μου θα κλάψω.

Θα σύρω επάνω τα κουπιά
στην πλώρη θα καθίσω,
στην πλώρη θα καθίσω.
Και της καρδιάς μου τον καημό
πικρά θα τραγουδήσω.

Μέσ’ στο έρημο λιμάνι
που το κύμα δεν το πιάνει
με τη βάρκα μου θ’ αράξω
και τον πόνο μου θα κλάψω.

——–

Καλή ακρόαση.

16 Σχόλια leave one →
  1. 19/04/2008 9:34 πμ

    Το «σε ποιο βουνό» νομίζω ότι δεν το είχα ξανακούσει -εξαιρετικό!

    (και δίκιο είχε το ελαφίνι προ καιρού -εξελίσσεσαι σε μουσικολόγο…! :p)

    Καλημέρα, Καλό Σαββατοκύριακο 🙂

  2. 19/04/2008 10:16 πμ

    Πολύ ωραία τραγουδάκια. Τα «κλέβω» τώρα αμέσως!

  3. 19/04/2008 10:23 πμ

    Μπράβο σύντροφε.
    Εξαιρετικό!
    🙂

  4. 19/04/2008 11:19 πμ

    Καλημέρα! Οντως έχεις εξελιχθεί σε μουσικολόγο. Πολύ ωραία τα τραγούδια, τα είχα ξανακούσει, αλλά έχει περάσει πολύς καιρός.

    ΥΓ. Θα το έχεις ξαναγράψει βέβαια, αλλά εγώ η απρόσεκτη δεν το βρίσκω. Με ποιον τρόπο μπορώ να «κλέψω» κι εγώ τα τραγούδια;

  5. 19/04/2008 11:27 πμ

    Την καλημέρα μου, βαριά:), κόκκινοι…αφεντικό και συνακροατές
    Νταλγκάς είν’ η αιτία και το ξέρουμε καλά εμείς οι έλληνοι, αλλά κι οι γείτονες μας
    Ένα τούρκικο δημοτικό λέει
    «Άμα τραβήξω έναν αναστεναγμό…
    άμα τραβήξω ένα …Αχ…
    ως και τάπέναντι βουνά, θενα γκρεμίσουν»
    Προχώρα το, βρε, σε λέω:)

  6. 19/04/2008 11:32 πμ

    γατί μου
    με δεξί κλικ στον τίτλο και «αποθήκευση ως»..

  7. 19/04/2008 11:37 πμ

    Βδε, φτου σκόρδα, μικιο κι ευκίνητο…»έσω έτοιμη» πάντα:)

  8. 19/04/2008 11:46 πμ

    @νατασσάκι: Τόσο απλό ήταν; (Πω πω ρεζίλι έγινα!) :-\

    Eυχαριστώ καλή μου!
    Καλημέρα και πολλά φιλιά!

  9. 19/04/2008 11:53 πμ

    beep-beep!
    😉

    Καλημέρες 🙂

  10. 19/04/2008 12:12 μμ

    Ότι καλύτερο για ένα Σαββατιάτικο πρωινό

  11. 19/04/2008 3:55 μμ

    ευχαριστούμε, ευχαριστούμε, να’σαι καλά!! 🙂

  12. 19/04/2008 5:32 μμ

    Tα σέβη μου στον κύριο Κολοκοτρώνη.
    Έναν από τους μεγάλους λαϊκούς!
    Καλησπέρα
    🙂

  13. 19/04/2008 11:35 μμ

    Τώρα, τί να πω; Με στριμωξες αδελφέ μου… Βρε αθλιε, ολοκληρο μαρξ κατεβασα για σένα, βρε…. παραπονιάρικο παιδί ;
    Ο κυριος Κολοκοτρώνης που ειχε διαφύγει. Για καλή μου τύχη στη ζωή μου βρεθηκες εσύ!!!!!!
    φιλια,φιλια
    ριτς

  14. 20/04/2008 12:06 πμ

    @ Νατάσα: Το Ελαφίνι είναι του κλίματος μεγάρου.
    Εδώ είμαστε του αχ και του βαχ, και το Ελενάκι μας είναι του Λιστ και του Μπαχ.
    🙂
    @ Venceremos: Δεν είναι κλοπή. Απαλλοτρίωση είναι προς όφελος της κοινωνίας.
    🙂
    @ Alzap : Σ’ ευχαριστώ σ. Άλεξ.

    @ Γατάκι: Το beep beep πρόλαβε και σου εξήγησε. Εύκολο ήταν.

    @ Ρούλα : Ρούλα, τώρα και αμανεδιάρα!
    M’ αρέσεις…
    🙂

    @ Παύλο : Χαίρομαι, αν σού έφτιαξαν το πρωινό του Σαββάτου…
    🙂

    @ Krot: Κι εμένα μ’ αρέσει που διαβάζετε αυτά που γράφω και ακούτε όσα βάζω.
    Α, ναι! Και συγχαρητήρια για το καλό σας γούστο
    :-p

    @ Vassia: συμφωνώ. Και είναι όπως τα λέει ο Γεραμάνης: «έφερε ένα καινούργιο πνεύμα στον χώρο του λαϊκού τραγουδιού »

    @ Ρίτσα: Δεν έχω πρόθεση να σε στριμώξω …
    Μ’ αρέσει όμως να σε πειράζω. Μόνο εσύ θα είσαι παραπονια-Ρίτσα;
    🙂

  15. 20/04/2008 9:13 πμ

    Γνώρισα πριν από 20 χρόνια τον Χρήστο Κολοκοτρώνη σε ένα ουζερί στην Ευελπίδων.Εκεί συναντούσε συχνά τον Μάνο Ελευθερίου. «Ξέρεις ποιος είναι αυτός» με ρώτησε ο μαγαζάτορας και μου ανήγγειλε την παρουσία του Χρήστου Κολοκοτρώνη. Ήταν ένας άνθρωπος απ αυτούς που λες δεν πιάνει το μάτι σου. Δεν ήξερα τότε τι είχε γράψει, και από ντροπή έψαξα. Δεν υπήρχε μορφή του ελληνικού τραγουδιού που να μην είχε έναν Κολοκοτρώνη. Την άλλη φορά που τον είδα τον ρώτησα, πόσα τραγούδια είχε γράψει. Πάνω από 3.000 μου είπε. Έκανε επιτυχίες με αυτό το υπόγειο ταλέντο, με την ίδια φυσικότητα που έπινε το ούζο του. Επιτυχίες όμως, όχι κατασκευάσματα του μάρκετινγκ. Τον ακούω-όπως και η Ελλάδα που πιθανόν δεν τον ξέρει-με αγαλίαση. Να σαι καλά που τον θυμήθηκες

  16. 22/04/2008 2:35 πμ

    ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ! 🙂 ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ (έκλεψα δυο.. το ομολογω!)

Σχολιάστε

  • θέι θάμθιγκ

  • ΠΡΟΣΟΧΗ!

  • ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΥΠΕΡΠΕΡΑΝ

  • Monkey Business

  • The Big Store

  • Από 06/01/2007 μέχρι τώρα

  • This blog is under copyleft… All wrongs reversed

  • Εισάγετε το email σας για εγγραφή στην υπηρεσία αποστολής ειδοποιήσεων μέσω email για νέες δημοσιεύσεις.

    Προστεθείτε στους 7.581 εγγεγραμμένους.
  • Απρίλιος 2008
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    282930