Μετάβαση στο περιεχόμενο

Ο «δεκάλογος του πότη» και οι αρχαίες του ρίζες

29/08/2009

«Το πρώτο φέρνει όρεξη
το δεύτερο υγεία
το τρίτο φέρνει την χαρά
το άλλο απελπισία,
το πέμπτο τη συζήτηση,
το έκτο φασαρία,
το έβδομο τη συμπλοκή,
το άλλο αστυνομία,
το ένατο τη σύσταση,
το δέκατο ζημία
Και από τα δέκα πάνω
ό,τι θέλω κάνω»

Ο πιο πάνω «δεκάλογος του πότη» κυκλοφορεί σε διάφορες παραλλαγές. Ίσως τον συναντήσατε και σεις να στολίζει τον τοίχο  σε κάποια ταβέρνα, ουζερί ή κουτουκάκι.  Μπορεί μάλιστα να μπήκατε στον πειρασμό να τον φωτογραφίσετε, όπως εγώ. Εκείνο που μπορεί να μη ξέρετε είναι το πόσο βαθιά απλώνονται μέσα στους αιώνες  οι ρίζες του δεκάλογου αυτού.

Ο κωμικός ποιητής Εύβουλος (4ος π.Χ αιώνα) στην κωμωδία του «Σεμέλη ή Διόνυσος» (από την οποία σώζονται λίγα αποσπάσματα) παρουσιάζει τον θεό του κρασιού να λέει :

«Τρεῖς γὰρ μόνους κρατῆρας ἐγκεραννύω
τοῖς εὖ φρονοῦσι· τὸν μὲν ὑγιείας ἕνα,
ὃν πρῶτον ἐκπίνουσι, τὸν δὲ δεύτερον
ἔρωτος ἡδονῆς τε, τὸν τρίτον δ᾽ ὕπνου,
ὃν ἐκπιόντες οἱ σοφοὶ κεκλημένοι
οἴκαδε βαδίζουσ᾽. ὁ δὲ τέταρτος οὐκ ἔτι
ἡμέτερός ἐστ᾽, ἀλλ᾽ ὕβρεος· ὁ δὲ πέμπτος βοῆς·
ἕκτος δὲ κώμων· ἕβδομος δ᾽ ὑπωπίων·
ὁ δ᾽ ὄγδοος κλητῆρος· ὁ δ᾽ ἔνατος χολῆς·
δέκατος δὲ μανίας, ὥστε καὶ βάλλειν ποιεῖ·»

Kαι σε μετάφραση (όπως την βρήκα στο διαδίκτυο):

«Τρεις μοναχά κρατήρες γεμίζω για τους φρόνιμους:
τον πρώτο για την υγεία, τον δεύτερο για τον έρωτα και την ηδονή,τον τρίτο για τον καλό ύπνο και μόλις πιουν κι αυτόν οι μυαλωμένοι γυρνούν στα σπίτια τους. Ο τέταρτος δεν είναι από μένα αλλά από κατάχρηση, ο πέμπτος φέρνει φασαρίες, ο έκτος το μεθύσι, ο έβδομος τα χτυπήματα, ο όγδοος τον αστυνόμο, ο ένατος την οργή, ο δέκατος φέρνει την τρέλα και σε ρίχνει κάτω ξερό».

Από τους δέκα κρατήρες στα δέκα ποτηράκια η απόσταση είναι μικρή. Σαν γλυκόπιοτο κρασί κυλάνε οι αιώνες.
Και τώρα που τα μάθατε όλα αυτά, τι λέτε για «ακόμα ένα ποτηράκι»;
Μας το σερβίρει η Κάκια Μενδρή:

20 Σχόλια leave one →
  1. 29/08/2009 2:11 μμ

    απαπαπα!
    Μεσημεριάτικα!
    :pp

    Και να η απόδειξη ότι είμαστε συνέχεια των αρχαίων προγόνων μας, τς!
    😉

  2. 29/08/2009 2:15 μμ

    Εγώ πάντως ένα θα το πιώ… Εκτός από τους γιατρούς το λέει και ο Εύβουλος: τὸν μὲν ὑγιείας ἕνα.
    Κι εγώ τους αρχαίους μας (σ’ αυτά τα θέματα) δεν τους αμφισβητώ.

  3. 29/08/2009 2:20 μμ

    το πίνανε και νερωμένο κάργα, βεβαίως, τότε…

  4. 29/08/2009 3:47 μμ

    Α, ούτε εγώ τους αμφισβητώ. Άιντε γεια μας, λοιπόν! Αλλά να το πίνουμε, να μη μας πίνει.

  5. 29/08/2009 5:11 μμ

    Νερωμένο το πίνανε αλλά κάπου έχω διαβάσει ότι το κρασί που πίνανε οι αρχαίοι λόγω του τρόπου παραγωγής του ήταν εξαιρετικά δυνατό…

  6. 29/08/2009 6:49 μμ

    Γι αυτό εγώ προτιμώ να πίνω απ’το βαρέλι…

  7. 29/08/2009 6:54 μμ

    @ Καμηλιέρη παιδί μου, σερβίρουν μαργαρίτες σε καζάνι;;;;!!!!!
    😛

  8. 29/08/2009 7:08 μμ

    Στην υγειά σας!
    Θα το πιώ στην υγειά σας…

  9. 29/08/2009 7:17 μμ

    Τις μαργαρίτες σε μαρμίτες…
    Πέφτω ολόκληρος μέσα και απλά τις γεμίζουν…
    Τεχνκώς είμαι πάντα στην «πρώτη» 🙂

  10. 29/08/2009 8:35 μμ

    Αθάνατα κουτούκια! Μεγάλες σοφίες και αμπελοφιλοσοφίες

  11. 30/08/2009 1:26 πμ

    Λοιπόν, το σωστό είναι ένα και … καλό !

    υ.γ. η διαφορά βρίσκεται στο … μέγεθος του ποτηρίου (αν μιλάμε για … ποτήρι) !!!

  12. 30/08/2009 1:53 μμ

    @Stazybο Hοrn : Πάντα νερωμένο το πίνανε οι αρχαίοι μας. Και ο κρατήρας(εκ του κεράννυμι=αναμιγνύω) ήταν το αγγείο που χρησιμοποιούσαν για να ανακατεύουν το κρασόνερό τους.

    @ Νερένια : Πάντα το πίνουμε χωρίς να μας πίνει.
    Ε, κι αν γίναμε 3-4 φορές ρεπλίκες του Ορέστη Μακρή δεν πειράζει…
    Χικ…

    @Snowball: Σε τι διέφερε άραγε ο τρόπος παρασκευής του κρασιού τότε; Θα ήθελα να δοκιμάσω λίγο από το δικό τους πάντως. Ξαπλωμένος σε ανάκλιντρο, με άσπρο χιτώνα, τον αυλό να παίζει και τον Σωκράτη να λέει τα δικά του. Τέλειο!

    @Darthiir the Abban : Στα πόσα βαρέλια σταματάμε;
    :p
    (Μαργαρίτα σε μαρμίτα;;;;
    Την μπουκίτσα μου…την μπουκίτσα μου!)

    @ Agrampelli: Όταν βλέπω αυτό το όνομα πάντα θυμάμαι Λουντέμη και Μέλιο, το παιδί που μετράει τ’ άστρα.
    Εις υγείαν λοιπόν…
    🙂
    @kitsosmitsos : Ε, δεν είναι τυχαίος ο όρος «αμπελοφιλοσοφίες»… Το κρασάκι πάντα βοηθάει στο φιλοσοφείν.
    @σ. Φάρε: Kι εγώ που νόμιζα ότι το «size matters» αναφέρεται αλλού!
    🙂

  13. 30/08/2009 7:23 μμ

    Ακόμα ενα ποτηράκι! χαχα ανάλογα το μεγεθος! δεν μας διευκρίνησες αν η ταμπέλα μιλαει για ποτήρια νερού, κρασιού ή ρακοπότηρα!
    Στην υγεια μας λοιπόν , χωρίς άλλες φωτιές, και καλά μυαλά! Γιατί έτσι που πάμε αν δεν βάλουμε μυαλό καήκαμε!

  14. 30/08/2009 10:19 μμ

    Α κοίτα να δεις…
    Τα ρητά είναι ρητά.
    Το ίδιο μέτρημα ακολουθούμε και στα βαρέλια!

    Εξ ου και την μαργαρίτα την πίνουμε από μέσ’ απ’ τη μαρμίτα, για να μην μπερδευόμαστε!

  15. Καναλιώτης permalink
    31/08/2009 12:42 πμ

    Για κοίτα δικέ μου πόση σοφία μπορεί να κουβαλάει μια καμήλα!!!
    Προσκυνάω…

  16. 31/08/2009 11:13 πμ

    Με κάνετε και κοκκινίζω… 🙂

  17. Hyperion permalink
    31/08/2009 1:15 μμ

    Καλά όλα αυτά, αλλά πείτε μου — ο Κοροβεσπιέρος και ο Παγκαλάρικος, τι πίνουν και δε μας δίνουν?

  18. 31/08/2009 2:22 μμ

    :-))) στην υγειά μας λοιπόν! χικ:-)

  19. 02/09/2009 12:02 πμ

    @Λιακάδα, Καναλιώτη, Hyperion, Global Greek: Kαλώς ήρθατε στο σύλλογο βαρελοφρόνων…

    Ο Darthiir the Abban ανήκει στο σύλλογο … μαρμιτοφρόνων

  20. 09/09/2009 5:08 μμ

    Δεν είμαι τόσο φαν του βαρελιού ! Δεν λέω όχι όμως ποτέ στα ρακόμελα! χεχχε Πως μπορεί κανείς να αντισταθεί σε ενα σφηνάκι!

Σχολιάστε

  • θέι θάμθιγκ

  • ΠΡΟΣΟΧΗ!

  • ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΥΠΕΡΠΕΡΑΝ

  • Monkey Business

  • The Big Store

  • Από 06/01/2007 μέχρι τώρα

  • This blog is under copyleft… All wrongs reversed

  • Εισάγετε το email σας για εγγραφή στην υπηρεσία αποστολής ειδοποιήσεων μέσω email για νέες δημοσιεύσεις.

    Προστεθείτε στους 7.581 εγγεγραμμένους.
  • Αύγουστος 2009
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31